De ruige omstandigheden op zee zijn berucht. Aan boord van in een schip moet daarom alles extra veilig zijn. Bij het certificeren van de toegepaste materialen is brandveiligheid prioriteit nummer één. Hier komen onze kabelmanagementoplossingen voor de scheepsbouw tot hun recht: speciaal ontwikkeld voor de scheepsbouw, halogeenvrij en voorzien van alle vereiste certificeringen, waardoor zij aan alle eisen voldoen. Bovendien leveren wij met hittebestendige producten zoals onze bundelbanden van PA46, precies wat nodig is voor functionaliteit onder extreme belasting.
De duurzaamheid van het materiaal heeft zich niet alleen jarenlang bewezen in andere sectoren, zoals windenergie en offshore boorplatformen, maar wordt ook voortdurend aangetoond in langetermijntests onder reële omstandigheden. Ons portfolio voor kabelmanagement biedt de perfecte oplossing voor extreme omstandigheden in elke combinatie, ook met hoge mechanische belasting.
HellermannTyton is leverancier van gecertificeerde producten voor kabelmanagement bij schepen
Al meer dan twee decennia zijn wij actief in de scheepsbouw. In die tijd is er veel veranderd, zijn technologieën complexer en certificeringen voor materialen steeds strenger geworden. Maar ervaring betekent voor ons niet dat wij op onze lauweren gaan rusten. Het is altijd een uitgangspunt om weer gloednieuwe oplossingen te ontwikkelen die aan uw behoeften voldoen.
Betere veiligheid en grotere kostenefficiëntie – dat is wat u bereikt met onze duurzame producten.
Robuuste kabelgeleiding ook voor containerschepen
De strenge certificeringseisen voor materialen in de scheepsbouw en de duurzaamheid van producten komen bij ons op de eerste plaats. Dat resulteert in geavanceerde kabelmanagementoplossingen met twee belangrijke voordelen voor u: meer veiligheid en betere efficiency door lagere onderhoudskosten.
Talrijke toepassingsgebieden voor HellermannTyton producten
Ontworpen voor extreme omstandigheden zijn onze zelfdovende krimpkousn HA40 en MA40 vlamvertragend, bestand tegen oplosmiddelen, zuren en logen. Bovendien voldoen ze aan alle eisen en normen waar u in de scheepsbouw mee te maken heeft. Hiertoe behoren ook de strikte certificeringen van DNV GL. Vocht en corrosie maken geen kans.
Dankzij de duurzaamheid van het materiaal vergt uw kabelmateriaal vergt minder onderhoudskosten bij een grotere veiligheid.
Krimpkous voor de scheepsbouw MA 40
Deze ontwikkeling uit eigen bedrijf gaat door waar andere kabelhouders het af laten weten, bijvoorbeeld als gaten boren geen optie is.
Dankzij de geperfectioneerde zadelvorm is het zelfs mogelijk de PMB5 op oneffen oppervlakken te lijmen. Zijn unieke ontwerp en de eenvoudige montage met pasteuze lijm maken hem zo onontbeerlijk voor de scheepsbouw.
Verlijmbare zadels PMB5 - ideaal voor kabelgeleding in schepen
Sheepsbouw: Kabelmanagement op de werf.
heavy dutybekabeling inclusief kabelisolatie
Bevestigingselementen voor heavy duty voor bekabeling in schepen
Deze bundelband beschikt niet alleen over de belangrijke scheepsbouwcertificaten van DNV GL of Bureau Veritas, maar overtuigt tegelijk door een speciale geometrie van de kop. Het platte ontwerp garandeert snelle montage, ook op plaatsen waar de ruimte beperkt is. De gladde binnenkant en het brede contactoppervlak zorgen voor een uitstekende bescherming van uw kabels. En met gereedschap MK10-SB kan het uitstekende einde van de band volkomen vlak worden afgeknipt zodat geen scherpe randen ontstaan.
LPH (Robusto).
Vloeibaar aardgas (LNG) als alternatief voor zware stookolie is in de scheepsbouw geen toekomstmuziek meer. Emissieverlaging is het sleutelwoord waardoor wereldwijd vraag is naar innovatieve technologieën. De eerste LNG-aandrijvingen zijn al in schepen geïnstalleerd en hebben de scheepswerf verlaten. Dit vraagt om compleet nieuwe veiligheidseisen, omdat bij dit type scheepsinstallaties complexe kabelgeleiding en gevoelige koelsystemen moeten worden beschermd.
HellermannTyton heeft de ideale kabelmanagementoplossingen al in huis: halogeenvrij voor een betere brandbeveiliging, uitermate stabiel bij de zwaarste belasting op zee en vanzelfsprekend gecertificeerd volgens de nieuwste normen voor scheepselektro.
HellermannTyton voor sheepsbouw: Kabelbescherming en kabelgeleiding voor containerschepen en vrachtschepen
Onze producten en oplossingen voor de scheepsbouw zijn berekend op hoge mechanische belasting. Vocht, hoge zoutconcentraties en constante beweging stellen bijzonder hoge eisen aan de bekabeling inclusief kabelfixering. Oplossingen van HellermannTyton zijn zo ontworpen dat ze dankzij snelle installatie en duurzaam materiaal de kosten significant verlagen.
Bundelbanden houden een hele wereld bij elkaar. Zo eenvoudig kan een bedrijfsfilosofie zijn - en wij kunnen terugblikken op een unieke traditie in deze bedrijfstak. Maar nostalgie is niet aan ons besteed. In plaats daarvan werken we dagelijks aan innovaties. Wetende dat we de wereld binnenin van uw schip bij elkaar houden, kijken we liever naar de toekomst.
Producten van HellermannTyton worden op veel werven gebruikt
De oplossing is vaak heel simpel; je hoeft er alleen maar op te komen. Neem bijvoorbeeld de MBT-bundelbanden met kogelsluiting van roestvast staal, altijd al een heel bijzonder antwoord op de moeilijkste taken in de scheepsbouw.
Na insteken en dichttrekken is er een minimale terugloopbeweging vanwege de weerstand van de kabelboom. Het kogeltje klemt zich vervolgens vast in de taps toelopende kop. Het resultaat: de bundelband zit muurvast. So far, so good.
Gepatenteerde sluitmechanisme: MBT-bundelbanden van roestvast staal
Toch was een van onze ingenieurs hier niet helemaal tevreden mee en zag bij de bediening ruimte voor verbetering. De insteekhandeling kon nog sneller. En dus voorzag hij het einde van de bundelband van een V-vormige inkeping, die wij de zwaluwstaart noemen.
Die brengt het kogeltje al tijdens het insteken van de bundelband precies in de optimale positie. Het insteken verloopt snel en volledig veilig. De extra verlengde staaf aan de onderkant van de kop geeft de sluiting nu zoveel meer stevigheid dat de houdkracht met 52 procent is toegenomen.
Producten van HellermannTyton worden op veel werven gebruikt
Dat is typisch HellermannTyton. Nu kan onze ingenieur weer rustig slapen. En u trouwens ook, want bundelbanden van de MBT-serie beschikken niet alleen over hoge houdkrachten van maximaal 7000 Newton. Ze zijn eveneens bestand tegen chemische invloeden en hitte.
Trouwens: MBT bundelbanden zijn bijzonder snel te monteren door gebruik van speciaal handgereedschap.
Nu wij al meer dan twee decennia actief zijn in de scheepsbouw, houden we natuurlijk ook een oogje in het zeil op de branche als geheel. Wat zijn de trends en innovaties? Hoe reageren de havens en scheepswerven op de internationale concurrentie? Wat zijn de aandrijvingen van morgen? Lees hier de resultaten van ons onderzoek en onze ideeën over dit onderwerp.
Safe cable management solutions also for cruise liners.
Kabelmanagementoplossingen voor de scheepsbouw moeten vooral één ding doen: aan de allernieuwste eisen voldoen. Steeds terugkerende onderwerpen zijn klimaatverandering en uitstootvermindering, en de huidige normen gelden ook voor de scheepvaart. Om ervoor te zorgen dat een schip in de toekomst nog grote internationale havens mag aandoen, moet zijn emissiewaarde onder een maximumgrens liggen. Bij nieuwe aandrijvingen wordt dit bereikt door de verbrandingstemperatuur te verhogen. Het gevolg: alle kabels en kabelgeleidingssystemen zoals houders, bundelbanden en slangen dichtbij de betreffende machines moeten bestand zijn tegen temperaturen van meer dan 150 ° C.
Met de hittebestendige bundelbanden van PA46 beschikt HellermannTyton hiervoor niet alleen over de juiste producten, maar natuurlijk ook over de nieuwste goedkeuringen voor de betreffende normen voor scheepselektro. En zo komen we weer uit bij de kern van de zaak: veiligheid en duurzaamheid - twee voordelen tegelijk, waardoor wij ons onderscheiden.
Lees meer in ons blog
Scheepsbouwers over de hele wereld vertrouwen op HellermannTyton
Onze ingenieurs geven vorm aan onze bedrijfscultuur: alles wordt zorgvuldig doordacht, ontwikkeling is een oneindige toestand, en we laten niets aan het toeval over. Dan ligt het voor de hand dat we deze inspanningen keer op keer laten bevestigen met actuele internationale certificeringen voor de scheepsbouw door
- DNV GL (Det Norske Veritas Germanischer Lloyd),
- ABS (American Bureau of Shipping) en
- BV (Bureau Veritas).
U vindt onze producten met een certificatie volgens IEC 62275 hier
Scheepsbouw onder zware milieuomstandigheden